
Как се отразяват нощните смени на медицинските сестри?
Photo: Pixabay.com
Author: geocon.bg
Нощните смени в болниците изискват постоянно наблюдение на пациентите и точно спазване на графика от медицинските сестри.
Стандартно, нощната смяна започва в 22:00 ч. и приключва в 06:00, но при медицинските служители, често може да се удължи.
За 24-часово покритие на смените и спазване на графика от персонала, отговорят старши медицинските сестри. Това от тяхна страна изисква отговорност и внимание към процеса на планиране на графиците.
Нощният труд, както добре знаем излага на доста рискове здравето на всички медицински служители, в следствие на продължително работно време, липсата на качествен сън и психическа умора.
Проблеми, свързани с продължителните смени и нощен труд
Недостатъчната почивка може да доведе до странични реакции като раздразнение и по-бавни реакции, сърдечно съдови проблеми, неспособност за учене, честа смяна на настроение и внезапна сънливост.
Тези странични реакции могат да попречат на медицинските сестри да изпълняват прецизно работата си с пациенти и колеги.
Неспособността за работа с медицинско оборудване и апаратура, грешки при оформяне на списъци с пациенти, неточно спазване на работния график и конфликти са само част от последиците върху работата на медицинските сестри.
Различни проучвания сочат, че медицинските сестри, които работят по 12 и повече часа нощен труд, е много по-вероятно да допуснат грешки, в сравнение с тези, които са на 8 часа.
Съвети за контролиране на смените на медицински служители
Старши медицинските сестри и ръководният персонал могат да предприемат определени стъпки за подобряване на условията на труд на медицинските сестри, като:
- Намаляването на броя на нощните часове.
- Планиране на равномерен брой смени между персонала.
- Следене за спазване на работното време от персонала (закъснения и отсъствия).
- Спазване на междусменни и седмични почивки.
- Осигуряване на достатъчно почивки по време на смяна.
- Намаляване на броя дежурства и правилното им разпределяне между всички от персонала.
Какви са изискванията при СИРВ?
Изтегли: Наредба за работното време, почивките и отпуските (683 downloads)
Както вече споменахме по-горе, за съставянето на графиците на медицинските сестри имат отговорност старшите сестри. От тяхната административна работа по изготвяне на работните списъци и планирането на седмичния/месечен график зависи нормалното протичане на смените на персонала.
Стъпки при създаване на работен график за медицински персонал
(Виж Графика 1.)
- Съставяне на електронен списък с имената на медицинските сестри за всяка смяна.
- Включване на изисквания за продължителност на смяната.
- Съобразяване на графика с индивидуалните желания на сестрите за смени.
- Предварително планиране на дежурства, платен/неплатен отпуск, смени и други отсъствия.
- Проверка на графика преди разпечатването му до целия персонал за грешки и нарушения на КТ и други нормативни документи.
Графика 1. График на медицински персонал в GeoCon PlanExpert със смени и дежурства за януари 2019 г.
Още при изготвяне на предварителния график за месеца, планиращият трябва да го съобрази с изискванията за персонал, изискванията при СИРВ, както и споменатите по-горе в материала, желания за смени и дежурства от персонала.
На графика 1. е представен работен график на медицинско отделение и предварително планираните смени, отсъствия и дежурства за месец януари 2019 г.
С помощта на електронна програма за графици е изчислен автоматично броят на смените за месеца, дежурствата и квотите, които ще са нужни за всяка една смяна (най-долната лента с нужен брой персонал).
Избягването на извънреден труд е възможно, след като старши медицинската сестра е съобразила графика със законовите изисквания при работа на смени, както и планирането на точно определена бройка персонал за нуждите на отделението.
С какви изисквания при работа на разположение/дежурство трябва да се съобрази планиращия разберете тук.
Научете: Как по-лесно да се оптимизира трудовия процес в болниците?
Вижте кои са медицинските центрове в страната, които, заедно с нас оптимизираха трудовия си процес.